top of page

3.

Mindfulness Based
Cognitieve Therapie

Deze vorm van therapie gebruik ik graag als counselor omdat het mindfulness met cognitieve gedragstherapie combineert. Ik zet dit vaak in bij regelmatig terugkerende negatieve gedachten. Je leert zo je gedachten op waarde te schatten en eventueel hier verandering in te brengen.

Alles wat je denkt, in je opkomt, of bepaalde gevoelens zijn namelijk niet per definitie waar. Negatieve gedachten en gevoelens al helemaal niet. Jij bent je gedachtes niet. Je gedachten zijn een onderdeel van jou. Ze komen, en ze gaan ook weer. Net zoals gevoelens. Het is allemaal vloeibaar. Soms heel heftig, soms helemaal niet. Soms kun je er helemaal in op gaan en je er door laten leiden. Ons brein is geneigd om negatieve gedachten en gevoelens vaak ook serieuzer te nemen. Op deze manier zitten onze hersenen nu eenmaal in elkaar en dit heeft ook zeker een functie. Overleven namelijk. Gevaren leren inzien en het liefst nog zien aankomen. Dit heeft natuurlijk wel een grens en we moeten er voor waken dat we het niet onleefbaar maken. Maar wanneer je je in een situatie of positie bevindt die wel dergelijk echt gevaarlijk is, of gevaarlijk is geweest, dan is het lastig dit van je af te schudden. Dat is heel menselijk, zo zitten wij nu eenmaal in elkaar.

Met Mindfulness Based Cognitieve Therapie kan ik je hierin zeker verder helpen. De rust die je geest en je lijf nodig heeft, daar werken we samen naartoe. Op jouw manier en op jouw tempo. En vaak (lees: zo goed als altijd) bevat mijn counseling een combinatie van deze therapie en bevat ACT. Dit laatste gaat helemaal uit van jouw eigen krachten, jouw eigen beeld en dat jij degene bent die uiteindelijk het beste weet wat te doen en hoe daar te komen. Ik help je enkel hier te komen door jou te leren kennen, en jij mij, en je vanaf daar een springplak te geven naar een volgend hoofdstuk in jouw leven. 

bottom of page