top of page

2.

ACT 
(Acceptance & Commitment
Therapie)

Dit is een manier vorm van therapie en counseling die uit gaat van jouw krachten.

 

En, zoals de bewoording al suggereert, er aan bijdraagt dat jij je committeert aan jezelf. Aan het accepteren van een situatie zoals deze nu is, en je jezelf er tegelijkertijd aan committeert om hier verandering en groei aan te brengen. Om stappen vooruit te zetten waar jij volledig achter staat. Stappen waarvan jij weet dat ze de beste zijn in jouw situatie en voor jou.

Wanneer je je op lastige en heftige momenten in het leven bevindt, is het soms lastig om door de bomen het bos nog te zien. Mensen met wie je in aanraking komt vinden overal wel wat van. Wat je ook doet. Deze vorm van therapie maakt je sterker, daadkrachtiger en maakt dat je meer dan eerder op jezelf kunt vertrouwen. Jouw eigen inzichten, jouw eigen ideeen. Want wat derden, de maatschappij, je naaste omgeving of wie dan ook vinden, jij bent enige die alle facetten van jouw leven ervaart.

Het geloof in jezelf is iets wat door je leven heen vaak niet constant is. Het kan ook in verschillende situaties anders zijn. Ik kan je hierbij helpen door sterk in je schoenen te staan, en te blijven staan. Dit doen we samen door bijvoorbeeld te achterhalen wat je nu exact wil (dit kan al lastig zijn), hoe je dat dan kunt bereiken vanuit de positie waarin je je nu bevindt én we zorgen ervoor dat je blijft staan. Dat je niet gaan wankelen. 

Wanneer hier wat stappen in gezet worden zul je merken dat je dan ook steeds meer op jezelf gaat vertrouwen. Je bewijst immers, stapje voor stapje, aan jezelf dat jij inderdaad weet wat het beste is voor jou. Dat je inderdaad op jezelf kunt bouwen. Stapje voor stapje zul je dit gaan ervaren. En dan gaat het ineens sneller, dat accepteren en commiteren. Ook het overzicht en prioriteiten zullen je steeds duidelijker worden. Dit maakt dat je in een opbouwende en positieve spiraal komt. Op een gegeven moment natuurlijk, dat is voor iedereen en iedere situatie anders. En in de tussentijd, wees lief voor jezelf. Net zoals je dat zou zijn voor een vriend of vriendin. Dat is ook een stukje van dat accepteren. Het is wat het nu is, maar dat betekent absoluut niet dat het anders kan. En waar je wél controle over hebt,  dan ben jij. En daar kunnen we alles mee, en is alles wat we nodig hebben. 

 

Dat is waar ACT op gebaseerd is. Het is een hele logische, werkbare en daadkrachtige manier van werken aan jezelf. 

 

Dit is 1 van de methoden waar ik in gespecialiseerd ben, ervaring mee heb en goede resultaten zie. 

bottom of page